jaki olej do skrzyni biegów

Mamy coraz więcej nowych aut różnej marki. Komisy i salony samochodowe pękają w szwach, jest więc w czym wybierać. Jeśli już zakupimy wymarzony model auta, to warto o niego dbać. Przecież staje się on niczym nowy członek rodziny, więc i jego „zdrowie” ważne jest. Dlatego należy pamiętać m.in. o regularnej wymianie oleju do skrzyni biegów. Musi to robić każdy kierowca. Dzięki temu wydłuży się działanie i żywotność tego bardzo ważnego mechanizmu.

Ale rodzi się pytanie: jaki olej do skrzyni biegów wybrać?

Najważniejsze jest oczywiście to, aby został on odpowiednio dobrany, w zależności od marki pojazdu, którego skrzynia biegów mniej więcej po 100 tysiącach przejechanych kilometrów zacznie się niestety nagminnie psuć. A nie zawsze jest możliwość jej naprawienia, a jeśli nawet taka możliwość istnieje, to koszt naprawy jest ogromny, kosztuje nawet kilka tysięcy złotych! Lepiej więc wydać kilkadziesiąt złotych na nowy olej przekładniowy. Taki olej przekładniowy sprawia, że redukuje się tarcie i dodatkowo schładza skrzynię biegów oraz chroni przed korozją i wpływem uderzeń kół zębatych. I dlatego też musi być dość regularnie wymieniany!

Jaki olej do skrzyni biegów więc dobrać?

Po pierwsze trzebarozglądać się za produktami dedykowanymi, opracowanymi przez producentów konkretnych samochodów. Tutaj rynek jest bardzo szeroki, daje wiele możliwości, dlatego nie będzie większego problemu ze znalezieniem oleju do marki konkretnego auta, czy to bmw, opla, audi czy hondy. Należy też oczywiście pamiętać, że skrzynie biegów są dwojakiego typu: manualnego lub automatycznego, stąd są oleje przeznaczone zarówno do jednego, jak do tego drugiego. Od czego zależy częstość wymiana oleju do skrzyni manualnej?

skrzynia biegów

Zależy od intensywności korzystania z danego samochodu. Zwykle trzeba to robić mniej więcej raz na 100 tysięcy kilometrów, jednak w niektórych przypadkach wymianę należy przeprowadzić nawet po 50 tysiącach kilometrów. Najważniejsze jest jednak to, aby ciągle monitorować pracę skrzyni i reagować odpowiednio wcześnie. Takie oleje do manualnych skrzyń różnią się składem i oznaczane są symbolami i cyframi: GL-4 oraz GL-5, a także rzadziej ATF. Wyróżnia się oleje mineralne (ekologiczne), syntetyczne (dodatkowo wzmacniane, odporne na zmiany temperatury).

Jeśli natomiast mowa jest o olejach do automatów, które mają mniejszą odporność mechaniczną, to w ich przypadku dobranie oleju jest jeszcze bardziej ważne. Tu wymiana musi nastąpić po przejechaniu od 60 do 80 tysięcy kilometrów, natomiast kolejne już co 40 tysięcy kilometrów. Olej ATF będzie dobry dla hydrokinetycznych, standardowych skrzyń, bo redukuje temperaturę o 15 stopni Celsjusza i uodparnia mechanizmy skrzyni na ścieranie. W dwusprzęgłowych, zaawansowanych skrzyniach należy zastosować z kolei olej, który jest w stanie zachować właściwości ochronne w niskich temperaturach, a także charakteryzuje się dobrymi właściwościami tzw. „płynięcia”. Wymiana oleju w skrzyni automatycznej nie jest niestety zadaniem prostym. I co więcej, nie jest możliwa jego całkowita wymiana, jeżeli nie chcemy rozbierać całej skrzyni biegów.

olej do skrzyni

Pamiętać trzeba jedno: po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów, lepkość oleju może spaść nawet o 35%. A jego starzenie się prowadzi do pogorszenia właściwości ochronnych, co w następstwie prowadzi do zwiększenia tarcia i wystąpienia różnych awarii. Dlatego wymiana oleju jest tak istotna. Ale nie należy kupować tanich olejów od niesprawdzonych producentów, bo mają przeciętne parametry. Trzeba więc kupić bardzo dobry jakościowo produkt, a ten kosztuje od 25 zł do 100 zł za litrową butelkę. Jeśli mowa jest o firmach, to polecić należy
Shell, Amsoil oraz Febi. Jeżeli jednak nie wiadomo tak do końca, który olej okaże się odpowiedni i najlepszy dla auta, wtedy szuka się odpowiednich informacji na przykład w książce serwisowej bądź też korzysta ze specjalnych wyszukiwarek internetowych, które bardzo ułatwią nam podjęcie, tak ważnej i ostatecznej przecież decyzji. Teraz już wiecie, jaki olej do skrzyni biegów wybrać!

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJakie opony letnie
Następny artykułJaki akumulator do diesla

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here