W samochodzie, co jakiś czas konieczna jest wymiana filtra. Ten małych element konstrukcji auta jest niezbędny do prawidłowej jazdy. Jednak nie wiele ludzi zdaje sobie sprawę czym tak naprawdę jest filtr? Z jakich elementów się składa oraz jak często należy do wymieniać? Dlatego postanowiliśmy podzielić się z Wami naszym doświadczeniem. Zapraszamy na wędrówkę do świata filtrów.
Wszelkie informacje przekażemy korzystając z markowych produktów. Będziemy m.in. wzorować się na filtrach MANN oraz korzystać z wiedzy ekspertów. Na początek zaczniemy od umówienia zalet oraz przeznaczenia filtrów.
Przeznaczenie układów filtracyjnych
Filtry to urządzenia przypominające kształtem małą beczkę. W jej wnętrzu znajdziemy mechanizmy odpowiedzialne za oczyszczanie benzyny. Niektóre modele są stosowane jako separatory oleju. W zależności od zastosowania filtry MANN czyszczą nasze oleje oraz paliwa ze zbędnych zanieczyszczeń. Podczas korzystania ze stacji benzynowej oraz użytkowania samochodu do paliwa mogą się dostać drobinki kurzu oraz brudu. Czasem do separatora mogą się dostać substancje stałe tj. piasek czy cząsteczki metali. Niezależnie od rodzaju brudu ich nagromadzenie może powodować liczne awarie. Do najpopularniejszych usterek można zaliczyć obniżone dozowanie paliwa. Przez spowolniony przepływ paliwa moc silnika jest ograniczona, co przyczynia się do małej prędkości jazdy. Dlatego filtry MANN oddzielają wszelkie zanieczyszczenia od zbiornika paliwowego. Dzięki czemu możemy uniknąć wielu usterek.
Budowa filtra
Wszelkie korzyści stosowania filtra wynikają z budowy całego separatora. Aby zrozumieć dokładnie zasadę działania warto poznać budowę od środka. We wnętrzu blaszanej puszki zw. filtrem możemy wyróżnić 3 główne układy. Pierwszy z nich posiada specjalistyczny gwint. Za jego pomocą filtry MANN są montowane w samochodzie. Gwint pełni funkcję odpływową. Dzięki niemu paliwo może swobodnie pełnić rolę zasilacza. Dobre gwinty odpływowe powinny wykazywać dobrą szczelność. Sercem każdego separatora jest warstwa filtrująca. Za ich pomocą paliwo zostaje oczyszczone ze zbędnych zanieczyszczeń. Dobre jakościowo filtry od MANN pozwalają na usuwanie substancji ciekłych tj. woda. Aby filtracja była bezpieczna separatory paliwa powinny być wyposażone w stalową obudowę odporną na korozję oraz ścieranie mechaniczne.
Jak często wymieniać filtry paliwa?
Eksperci proponują, aby separatory paliwa wymieniać po przejechaniu od 30 000 do 120 000 km. Takie wielkości możemy znaleźć w instrukcji każdego producenta. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby filtr paliwa wymieniać po przejechaniu 10 000 km.