dpf

Współczesne pojazdy z silnikami diesla są wyposażone w wiele różnych rozwiązań. Do ich grona zaliczają się między innymi filtry cząstek stałych odpowiedzialne za wyłapywanie różnych substancji szkodliwych dla środowiska, rakotwórczych oraz zanieczyszczeń, które stanowią inne zagrożenia dla ludzkiego zdrowia i dla przyrody. Filtry takie zwykle są wykonane z różnych rodzajów rzadkich metali szlachetnych.

Głównym zadaniem filtra DPF lub FAP jest skuteczne usuwanie sadzy i innych zanieczyszczeń ze spalin. Ceramiczne wkłady filtrów posiadają porowatą strukturę, dzięki której są one w stanie skutecznie wyłapywać nawet małe cząstki nawet o rozmiarze 0,09 mikrometra. Filtr skutecznie gromadzi sadzę znajdującą się w spalinach i od czasu do czasu ją dopala. Proces ten nazywa się wypalaniem filtra.

Wypalanie filtrów DPF i FAP

Oczywiście pojemność filtra DPF lub FAP jest ograniczona, dlatego od czasu do czasu może on ulec zapełnieniu i zapchaniu. W takiej sytuacji niezbędne jest wypalenie sadzy, która nagromadziła się w urządzeniu. Jedną z metod jest wymuszone wypalanie przeprowadzane w serwisie. Polega ono na podpięciu pojazdu do komputera, który nakazuje sterownikowi przeprowadzenie takiej procedury. Wypalanie takie dzieli się na trzy etapy: rozgrzanie, dotrysk wypalający i wygaszanie. Dzięki tej procedurze temperatura filtra wzrasta, a sadza po prostu się zapala. Wypalanie serwisowe trwa kilkanaście minut, a pojazd znajduje się cały czas pod ścisłą kontrolą fachowców.

Postojowe wypalanie filtra cząstek stałych

Jeśli ktoś nie chce korzystać z pomocy serwisu to dobrym rozwiązaniem dla takiej osoby jest skorzystanie z możliwości aktywnego wypalenia filtra na postoju. W tym przypadku czujniki same wykrywają, że filtr jest zapchany i informują o konieczności przeprowadzenia takiego procesu. Warto jednak zachować ostrożność i cały czas kontrolować ten proces.

Wypalanie pasywne filtrów DPF

Pasywne wypalanie następuje podczas jazdy, gdy silnik jest rozgrzany. Po rozpoczęciu tego procesu należy utrzymywać prędkość obrotową silnika na poziomie 3000-3500 obrotów, a prędkość pojazdu nie powinna być niższa niż 50 km/h. Zaleca się więc dynamiczną jazdę, najlepiej po drodze szybkiego ruchu.

Oczywiście istnieją sytuacje, w których filtry są na tyle zużyte, że nie nadają się do wypalania. Można je wymienić na nowe, jednak rozwiązanie to jest bardzo kosztowne. O wiele bardziej opłacalną i skuteczną opcją jest skorzystanie z usług fachowców oferujących czyszczenie i regenerację takich filtrów.

Awarię auta zawsze możesz zgłosić na Auto pomoc Warszawa

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here