W Polsce posiadanie skutera o pojemności silnika do 50 cm3 wymaga spełnienia pewnych przepisów. Czy taki pojazd trzeba rejestrować? Odpowiedź brzmi tak – skuter 50ccm należy zarejestrować w Urzędzie Komunikacji, a jego właściciel musi posiadać ważne polisy OC oraz AC. Jest to obowiązek wynikający z prawa i niewypełnienie go grozi konsekwencjami prawno-karnymi.
Jakie dokumenty są potrzebne do rejestracji skutera 50?
Czy skuter 50 trzeba rejestrować? To pytanie zadaje sobie wiele osób, które planują zakup tego typu pojazdu. Odpowiedź na nie jest prosta – tak, skutery o pojemności silnika do 50 cm³ muszą być zarejestrowane i posiadają ważne badania techniczne oraz polisę OC.
Aby dokonać rejestracji skutera należy posiadać kilka dokumentów. Wśród nich znajduje się dowód osobisty właściciela lub pełnomocnika, który będzie działał w jego imieniu. Istotnym elementem są także numery VIN oraz numer rejestracyjny pojazdu (NRV). Przedstawione informacje powinny zostać umieszczone na tabliczce identyfikacyjnej zamontowanej przez producenta w widocznym miejscu.
Kolejnym krokiem jest zgromadzenie potrzebnych dokumentów dotyczących samego pojazdu tj.: oryginału faktury sprzedaży bądź umowy kupna-sprzedaży wystawionych przez przedsiębiorstwo zajmujące się dystrybucją motocykli lub samodzielnie sprowadzonego za granicą; protokołu kontroli drogowej wykonanego najpóźniej dzień przed datą wnioskowania o wydanie pierwszej tablicy rejestracyjnej; zaświadczenia potwierdzającego opłacony podatek akcyzowy w przypadku importowanego z zagranicy egzemplarza.
Warto pamiętać, że skuter 50 cm³ podlega badaniom technicznym. Są one przeprowadzane w stacjach diagnostycznych i służą ocenie stanu technicznego pojazdu przed dopuszczeniem go do ruchu drogowego.
Kolejnym ważnym elementem jest polisa OC – obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Bez niego rejestracja skutera jest niemożliwa. Właściciel musi wykupić takie ubezpieczenie na okres co najmniej jednego roku od momentu pierwszej rejestracji.
Warto także pamiętać o kosztach związanych z procesem rejestracji oraz wymiany dokumentów tj.: opłata za wystawienie tablicy (koszt uzależniony od miejsca zamieszkania właściciela), opłata manipulacyjna (w przypadku zmian danych lub zgubienia dowodu) czy też dodatkowa opłata za tzw. „stare” tablice przy wynajmie nowych numerów NRV.
Podsumowując, rejestrujący swój motocykl powinien posiadać zestaw wszystkich potrzebnych dokumentów: dowód osobisty, fakturę zakupu bądź umowę kupna-sprzedaży, protokół kontroli drogowej oraz potwierdzenie zapłaconej akcyzy w przypadku importowanego pojazdu spoza granicy kraju. Kolejnym etapem będzie wykonanie badań technicznych oraz wykupienie polisy OC na okres co najmniej jednego roku. Wszystkie opłaty związane z procesem rejestracji oraz wymianą dokumentów powinny być uiszczane na bieżąco, aby uniknąć problemów i przede wszystkim – cieszyć się bezpiecznymi podróżami swoim skuterem 50 cm³ po polskich drogach.
Tak, skuter 50 trzeba zarejestrować.