Czy kierowca może jechać 11 godzin?
Czy kierowca może jechać 11 godzin?

Zgodnie z przepisami prawa dotyczącymi czasu pracy kierowcy, określonymi przez Unię Europejską, kierowca może prowadzić pojazd nie dłużej niż 11 godzin w ciągu doby. Po upłynięci tego czasu musi odbyć co najmniej 9-godzinną przerwę przed rozpoczęciem kolejnej jazdy. Jest to ważne dla bezpieczeństwa na drogach oraz zapobiegania zmęczeniu za kółkiem, które jest jednym z głównych czynników powodujących wypadki samochodowe.

Ograniczenia czasowe dla kierowców

Czy kierowca może jechać 11 godzin? Odpowiedź brzmi: nie. Wiele osób myśli, że mogą prowadzić samochód przez cały dzień, ale prawda jest taka, że istnieją ograniczenia czasowe dla kierowców.

Ograniczenia te zostały wprowadzone w celu zapewnienia bezpieczeństwa na drogach i zmniejszenia liczby wypadków spowodowanych przez zmęczonych lub przeciążonych kierowców. Zgodnie z obecnymi przepisami prawa każdy profesjonalny kierujący pojazdem musi przestrzegać określonego limitu czasowego podczas jazdy.

Zacznijmy od definicji „profesjonalnego” kierującego pojazdem. Według definicji zawartej w ustawie o transporcie drogowym (Dz.U.z 2021 r., pozycja 818), profesjonalnymi są osoby wykonujące pracę polegającą na wykonywaniu transportu drogowego za wynagrodzeniem lub innym rodzajem korzyści materialnej.

Kolejną ważną rzeczą do rozważenia jest fakt, że limity czasowe różnią się między poszczególnymi państwami członkowskimi Unii Europejskiej oraz pomiędzy sektorami transportowych – czy to ciężarówek czy autobusów pasażerskich – co sprawia trudności dla przedsiębiorstw działających międzynarodowo.

Według obowiązujących przepisów w Polsce, kierowcy ciężarówek nie mogą prowadzić pojazdu dłużej niż 9 godzin na dobę. W tym czasie muszą zrobić przerwę co najmniej 45 minut. Po osiągnięciu limitu dobowego (który wynosi maksymalnie 56 godzin tygodniowo) kierowca musi odpocząć przez co najmniej 11 godzin przed kontynuacją jazdy.

Dla autobusów pasażerskich limity są bardziej restrykcyjne – nie więcej niż sześćdziesięcio-dniowy okres pracy połączony z odprawieniem dziennej lub dwudziestoczterogodzinnej przerwy oraz dziennych i tygodniowych ograniczeń czasowych dotyczących jazdy i pracy załogi.

Zasadniczo można powiedzieć, że każda organizacja transportowa ma obecnie swoje własne procedury zapewniające spełnienie wymagań prawnych dotyczących normy czasowej dla pracowników wykonujących usługi drogowe. Firmy te stosują systemy monitoringu GPS, które pozwalają im kontrolować przebieg podróży oraz dokładny stan techniczny samochodu; korzystając również ze specjalistycznych oprogramowań typu TMS czy FMS umożliwiają one planowanie trasy pod względem dostępności parkingów dla ciężarówek czy stacji paliw z udogodnieniami dla kierowców.

Warto pamiętać, że nieprzestrzeganie limitów czasowych jest surowo karane przez organy ścigania i może prowadzić do utraty prawa jazdy lub otrzymania mandatu. Ponadto naraża to życie innych użytkowników drogi oraz samego kierowcy, który staje się bardziej podatny na wypadki spowodowane zmęczeniem.

Podsumowując – ograniczenia czasowe są obecnie jednym z najważniejszych elementów zapewnienia bezpiecznego transportu drogowego. Kierowanie pojazdem przez długi okres czasu wiąże się ze znacznym ryzykiem zarówno dla samych kierowców jak i innych uczestnikó ruchu drogowego. Dlatego też warto przestrzegać norm prawnych dotyczących pracy załóg wykonujących usługi transportowe na terenie całej Unii Europejskiej .

Wezwanie do działania: Kierowco, pamiętaj o przepisach dotyczących czasu pracy! Zgodnie z nimi możesz prowadzić pojazd nie dłużej niż 11 godzin dziennie. Przed wyruszeniem w trasę upewnij się, że odpocząłeś wystarczająco i zachowuj bezpieczną odległość między pojazdami. Więcej informacji na temat przepisów dla kierowców znajdziesz na stronie https://www.automis.pl/.

Link tag HTML :
https://www.automis.pl/

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułIle pali motocykl 600?
Następny artykułJaki van do 30 tys?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here