Co ile wymiana rozrządu 10 TSI?
Część samochodowa, która niezwykle istotna dla prawidłowego działania silnika to układ rozrządu. W przypadku silników o spalaniu wewnętrznym z przepływem dwusuwowym jest ona niezbędna do synchronizacji ruchu tłoków i zaworów. Jeśli posiadasz pojazd wyposażony w jednostkę napędową 10 TSI, być może zastanawiasz się co jaki czas należy dokonać jego wymiany.
Kiedy należy zmienić rozrząd w silniku typu 10 TSI?
Należy pamiętać, że odpowiednie okresowe badanie stanu elementów składowych układu napinającego oraz samej taśmy klinowej pozwala na uniknięcie niespodziwanego uszkodzenia tego mechanizmu podczas pracy auta.
Dlaczego ważne jest regularne sprawdzanie stanu układu rozrządu?
Zadaniem pasujących do siebie komponentach systemowych jakimi są koło zamachowe korbowodu czy też specjalny rodzaj osprzętu służący jako prowadnica odciążając pracującą rolkę prowadzącą, jest zapewnienie odpowiedniego napinania przekładni rozrządu. Jeżeli jednak nie zadbamy o sprawdzenie stanu tego układu i ewentualną wymianę poszczególnych elementów w określonym terminie, możemy narazić się na poważne uszkodzenia silnika.
Jak często należy wymieniać rozrząd 10 TSI?
W przypadku jednostki napędowej 10 TSI producent samochodu rekomenduje stosowanie się do wytycznych zawartych w instrukcji obsługi pojazdu. Zalecenia te obejmują konkretne przedziały kilometrowe lub czasowe dotyczące konserwacji układu rozrządu.
Częstotliwość zmiany taśmy klinowej
Przewidziane przez producenta interwały dla wymiany pasów oraz rolek prowadniczych wahają się najczęściej między 90 a 120 tysiącami przejechanych kilometrów albo co pięć lat – w zależności od tego jaki warunek wystąpi wcześniej.
Kiedy warto skrócić ten okres?
Niestety niektóre czynniki mogą wpłynąć na skrócenie rekomendowanego przez producenta przedziału czasowego lub kilometrycznego pomiędzy dwoma kolejnymi kontrolami bądź też pełnoprawnym serwisem uzupełniającym. Do takich sytuacji zalicza się:
- Eksploatacja w trudnych warunkach – jeżeli często poruszamy się po błotnistych drogach, szczególnie na obszarze wiejskim lub podczas wyjazdów off-roadowych.
- Częste rozruchy silnika o dużej mocy i wysokim momencie obrotowym (na przykład jazda sportowa).
Jakie są objawy zużytego układu rozrządu?
Nawet jeśli regularnie sprawdzasz stan taśmy klinowej i wymieniasz ją odpowiednio wcześnie, może dojść do uszkodzenia układu rozrządu przed terminem planowanej wymiany. Warto zwrócić uwagę na następujące symptomy mogące świadczyć o problemach z tym mechanizmem:
Dziwne odgłosy dochodzące spod maski pojazdu
Pojawienie się stukania lub skrzypienia podczas pracy silnika może sugerować luzy w systemie napinającym pas oraz jego niewłaściwe działanie.
Zmniejszenie mocy samochodu
Kiedy czujesz, że twój samochód nie ma już takiego przyspieszenia jak dawniej albo jest ciężki w prowadzeniu, warto zweryfikować stan układu rozrządu jako jedną ze potencjalnych przyczyn tego problemu.
Wzrost zużycia paliwa
Zużyty rozrząd może prowadzić do nieefektywnego spalania mieszanki paliwowej, co z kolei przekłada się na wzrost zapotrzebowania auta na benzynę lub olej napędowy. Jeśli spostrzeżesz znaczący wzrost kosztów tankowania pojazdu, warto sprawdzić stan tej części silnika.
Podsumowanie
Rozrząd w jednostce 10 TSI to element o kluczowym znaczeniu dla prawidłowego działania samochodu. Warto regularnie sprawdzać jego stan oraz wymieniać pasy klinowe i roleki prowadnicze zgodnie z wytycznymi producenta. Dzięki temu unikniemy poważnych uszkodzeń silnika oraz utrzymanie naszego pojazdu w dobrym stanie technicznym przez długie lata użytkowania.
Wezwanie do działania:
Proszę zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu lub skonsultować się z autoryzowanym serwisem, aby dowiedzieć się, co ile należy wymieniać rozrząd w silniku 10 TSI.
Link tagu HTML :
Kliknij tutaj