Jak samemu sprawdzić cewkę zapłonową?
Cewka zapłonowa jest jednym z kluczowych elementów układu zapłonowego w silnikach spalinowych. Jej zadaniem jest generowanie wysokiego napięcia, które umożliwia stworzenie iskry potrzebnej do odpalenia mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach. Sprawność cewki ma duże znaczenie dla prawidłowego działania silnika, dlatego ważne jest regularne jej kontrolowanie i ewentualna wymiana w przypadku uszkodzenia.
Co to jest cewka zapłonowa?
Cewka zapłonowa składają się z dwóch głównych części: pierścienia magnetycznego oraz uzwojenia wtórnego i pierwotnego. Gdy prąd płynie przez uzwojenie pierwotne, tworzy się pole elektromagnetyczne, które indukuje napięcie na uzwojeniu wtórnym o dużo większej liczbie zwojów. To właśnie wzrost naprężenia wytworzonego na drugim obwodzie powoduje wygenerowanie iskry między elektrodami świecy zarowej.

Kiedy warto sprawdzić stan cewniki
Istnieją pewne objawy sugerujące możliwe problemy z cewką zapłonową. Jeśli doświadczasz trudności w uruchamianiu silnika, słychać stukanie lub szarpanie podczas jazdy, a także odczuwasz utratę mocy i spadek osiągów pojazdu – to mogą być sygnały alarmowe. W takiej sytuacji warto przeprowadzić diagnostykę układu zapłonowego i sprawdzić stan cewki.
Jak samodzielnie sprawdzić cewkę?
Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań upewnij się, że masz odpowiedni sprzęt ochronny (rękawiczki izolacyjne) oraz narzędzia potrzebne do demontażu części silnika.
Krok 1: Wyłączenie zasilania
Pierwszym krokiem jest wyłączenie zasilania elektrycznego pojazdu poprzez odpięcie akumulatora. To ważne dla twojego bezpieczeństwa!
Krok 2: Zlokalizowanie cewki

Zlokalizuj miejsce montażu swojej cewki zapłonowej – najczęściej znajdziesz ją przy górnej pokrywie zaworów albo przy środkowym kolektorze dolotowym bądź wokół niego.
Krok 3: Demontaż cewki

Teraz czas na demontaż – odkręć śruby mocujące, a następnie odłącz przewody elektryczne. Upewnij się, że zapamiętasz dokładną kolejność podłączenia kabli i ich położenie!
Krok 4: Sprawdzenie rezystancji

Aby sprawdzić stan swojej cewki za pomocą multimetru:
- Ustaw tryb pomiaru oporności (ohm).
- Podepnij sondy miernika wielofunkcyjnego do zacisków przyłączeniowych uzwojenia pierwotnego oraz wtórnego.
- Należy pamiętać, aby wartość powinna być wyraźnie widoczna np.: jak wynosi około kilku ohmów to jest dobrze.
Wartość rzędu jednostek KiloOhma lub MegaOhma może sugerować uszkodzoną izolację uzwojeń albo zwarcie obwodu czy też zerwanie wirowe które normalnym objawem działania tej częsci układu . W takiej sytuacji należy wymienić starą nowa..
Jak zamontować nową cewkę zapłonową?
W przypadku konieczności wymiany uszkodzonej cewki na nową, postępuj zgodnie z poniższymi krokami:
- Zaopatrz się w odpowiedni model i typ cewki pasujący do twojego silnika.
- Odwrotnie do demontażu – podłącz przewody elektryczne według dokładnej kolejności.
Podsumowanie
Cewka zapłonowa jest niezwykle ważnym elementem układu zapłonowego. Jeśli masz jakiekolwiek problemy ze swoim samochodem, które mogłyby sugerować awarię tej części, warto sprawdzić jej stan za pomocą multimetru. Pamiętaj o bezpieczeństwie i wyłączeniu zasilania przed rozpoczęciem prac oraz o prawidłowym zamontowaniu nowej jednostki w razie potrzeby!
Aby sprawdzić cewkę zapłonową, wykonaj następujące kroki:
1. Wyłącz silnik pojazdu i odczep zasilanie akumulatora.
2. Zlokalizuj cewkę zapłonową – znajduje się na głowicy cylindrów lub w pobliżu świec zapłonowych.
3. Odłącz przewód wysokiego napięcia od jednej ze świecek zapłonowych.
4. Podłącz tester do końca tego przewodu i ustaw go na tryb pomiarowy odpowiadający wartościom oporu dla Twojej cewki (sprawdź instrukcję obsługi testera).
5. Przytrzymując izolowany koniec przetwornika testerem, dotknij metalowego elementu samochodu (np.: bloku silnika) drugim końcem testera.
Jeśli widoczne są iskry między elektrodami testera podczas próby uruchomienia silnika, to oznacza prawidłowe działanie cewniki Zaplonowej.
Link HTML: Kliknij tutaj






