Jak działa napęd 4×4 dołączany automatycznie?
Wielu kierowców marzy o posiadaniu samochodu z napędem na cztery koła, zwłaszcza jeśli mieszkają w obszarach o trudnych warunkach drogowych. Napęd 4×4 to system, który umożliwia rozdzielenie mocy silnika na wszystkie cztery koła pojazdu. Jednak nie wszyscy muszą korzystać z tego rodzaju układu przez cały czas. Dlatego istnieje opcja napędu 4×4 dołączanego automatycznie.
Czym jest napęd 4x
Napęd AWD (All-Wheel Drive) lub potocznie nazywany „napędem na wszystkie koła” różni się od standardowego napędu jednoosiowego tzw FWD (Front-Wheel Drive), gdzie tylko przednia para kół odpowiada za poruszanie pojazdem.

Zaletą takiego układu jest większa przyczepność i stabilność podczas jazdy w trudnych warunkach terenowych lub przy złej pogodzie np.w przypadku opadów śniegu czy deszczu.. Jest to szczególnie ważne dla osób często podróżujących po bezdrożach górskich czy wiejskich dróżkach.
Samochód wyposażony w ten typ instalacji radzi sobie lepiej na nierównym podłożu, w trudnym terenie i niezwykle przydaje się w sytuacjach awaryjnych. Dodatkowo napęd 4×4 zwiększa także bezpieczeństwo jazdy.
Jak działa napęd 4x
W tradycyjnym układzie AWD moc silnika jest równomiernie rozdzielana między przednią a tylną oś samochodu. Jednakże, jeśli koła są równe oraz mają takie same właściwości przyczepności, to takie rozwiązanie może być mniej efektywne.
Dlatego producenci opracowali systemy dołączania automatycznego (ang.automatic on-demand) – one zapewniają prawidłowe działanie całego mechanizmu tylko wtedy gdy jest taka potrzeba.

Rodzaje Napędu 4X
Istnieje kilka rodzajów napędu czterokołowego:
1.Napęd stały lub ciągły
- Naprawde rzadko stosowany przez producentow ze względu na wysokie kosztownosci jak I wyzsze spalanie pojazu przy wlaczonym tym systemem.
Stałe czy też ciagle należy tutaj zakwalifikować bardziej jako typowy dla SUV- ów, terenówek czy też innych aut wysokich lub wyższych niz seryjne wersje .
2.Napęd dołączany automatycznie
- Najbardziej popularny rodzaj napędu 4×4. System ten umożliwia pracę na jednej osi podczas normalnej jazdy po drogach asfaltowych i tylko wtedy kiedy koła tracą przyczepność następuje załączenie drugiej pary.
Jak działa napęd 4X z systemem dołaczania automatycznego?
Rodzaje napędów AWD (automatycznego on-demand) działają przy użyciu różnych technologii, ale ogólna idea jest taka sama – dostarczyć moc tam gdzie jej potrzeba.
Sprzęgło wielopłytkowe:
Ta metoda stosowana jest najczesciej przez producentow samochodow osobowych o mniejszej masie jak I rozmiarze.Pozostalosc tego rozwiazania mozemy znalezc np..w samochodach takich marek jak Honda Subaru Audi Volvo VW itd.
Moc zostaje równomiernie rozłożona między przednią a tylną oś pojazdu podczas normalnego ruchu.W momencie gdy zaczynaja sie problemy ze skretem to sprzetlo reaguje natychmiastowo i przenosi odpowiednia ilosć mocy na tylna pare kol
Dzieki temu zyskujemy wieksza stabilnosc i pewnosci jazdy.
Napęd na tarcie:
W tym systemie wykorzystuje się różnicę w prędkości obrotowej kół przedniej pary (na którą moc jest stale rozdzielana) oraz tylnych. Kiedy koła tracą przyczepność, napęd automatycznie dołącza drugi zestaw kół dla większej mocy. Jest to bardziej skomplikowane techniczne rozwiazanie ale bardzo efektywne
Zalety Napędu 4X ze sprzęgłem wielopłytkowym lub na tarcie:
- większą kontrola nad pojazdem zwlaszcza podczas złej pogody czy utrudnionych warunkach terenowych.
- lepsze prowadzenie autem
- pewniejszy start – lepiej radzi sobie przy ruszaniu spod świateł , szczególnie po śniegu albo lodzie gdzie uderzenia hamujące są słabsze
Konkluzja
Napęd 4×4 dołączany automatycznie to innowacyjny układ zaprojektowany tak, aby dostosowywać się do zmieniających się warunków drogowych. Zapewnia on więks
Wezwanie do działania: Dowiedz się, jak działa napęd 4×4 automatycznie dołączany!
Link tagu HTML : Kliknij tutaj





