Czy silnik 1.0 TSI ma koło dwumasowe?
W dzisiejszych czasach coraz więcej osób interesuje się samochodami i ich technologią. Jednym z popularnych pytań, które często pojawiają się na forach motoryzacyjnych dotyczy silnika 1.0 TSI i czy posiada on koło dwumasowe. W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na to pytanie oraz wyjaśnić jak działają te elementy wewnątrz pojazdu.
Co to jest koło dwumasowe?
Koło dwumasowe (ang. dual mass flywheel) jest jednym z elementów napędu samochodu, który znajduje się między skrzynią biegów a silnikiem spalinowym o wysokim momencie obrotowym.

Jest to rodzaj sprzęgła tłumiącego drgania generowane przez pracujący silnik oraz umożliwiającego płynne przejście momentu obrotowego od wału korbowego do skrzyni biegów.
Dlaczego stosuje się koła zamachowe?
Główną funkcją tego komponentu jest redukcja drgań występujących podczas pracy układu przeniesienia napędu – zwane burzą mechaniczną (burstiness). Drgania te mogłyby negatywnie wpływać na wygodę jazdy, komfort oraz żywotność innych elementów napędu. Koło dwumasowe jest szczególnie przydatne w przypadku silników o dużym momencie obrotowym.
Jak działa koło dwumasowe?
Koło to składa się z dwóch części: tarczy i korpusu zamachowego. Pomiędzy nimi znajdują się sprężyny i specjalna ciecz (np. olej), która pozwala na płynną pracę tego elementu.
Kiedy silnik generuje drgania, które są przenoszone przez wał korbowy do koła zamachowego, sprężyny amortyzują te drgania poprzez absorpcję ich energii kinetycznej. Dzięki temu układ transmisji nie musi ich bezpośrednio przekazywać do skrzyni biegów ani dalszych komponentów pojazdu.
Czy silniki 1.0 TSI posiadają koła dwumasowe?
Przejdźmy teraz do pytania głównego – czy popularny w Volkswagenu oraz innych markach koncernu VAG silnik 1.0 TSI ma wbudowane tak zwane „DMF”?
Otóż odpowiedź jest bardzo prosta – NIE! Silniki tej serii charakteryzuje brak stosowania klasycznego rozwiązanie jakim jest właśnie dual mass flywheel.
Mimo że jednostki te mają wysoki moment obrotowy jak na tak małą pojemność, producent zdecydował się na inne rozwiązanie.
Jakie jest alternatywne rozwiązanie?
W przypadku silników 1.0 TSI zastosowano jednomasowe koło zamachowe (SMF), które nie posiada sprężyn i cieczy tłumiącej drgania. Jest to prostsze w budowie oraz tańsze rozwiązanie niż tradycyjne DMF.
Jednakże warto pamiętać, że brak dwumasowego układu sprawia, że pewna ilość drgań może być przekazywana do innych elementów napędu jak skrzynia biegów czy wały transmisyjne.
Zalety i wady
- Zalety:
- Szybsza reakcja przy zmianie obrotów silnika,
- Niższy koszt zakupu,
- wady: Gorsza redukcja drgań podczas ruszania – większe ich odczuwanie przez kierowcę (percepcję)!</LII
</P
w tym miejscu można dodać kilka linijek tekstu…</H5
/lu
Czego należy się spodziewać jeśli mamy auto ze SMF?</h2<
Odpowiedź znacznie zależy od indywidualnych preferencji kierowcy. Dla jednego może to być nieodczuwalne, dla drugiego już uciążliwe.
Warto wiedzieć, że silniki 1.0 TSI charakteryzują się bardzo dobrą jakością wykonania i trwałością.
Decyzja o wyborze auta ze SMF czy DMF powinna więc wynikać przede wszystkim z osobistych upodobań oraz stylu jazdy.
Podsumowanie
Koło dwumasowe jest istotnym elementem napędu samochodu odpowiedzialnym za tłumienie drgań generowanych przez pracujący silnik spalinowy. Jednakże popularny w Volkswagenu oraz innych markach koncernu VAG silnik 1.0 TSI nie posiada koła dwumasowego (DMF). Zamiast tego stosuje się jednomasowe koła zamachowe (SMF), które są prostsze i tańsze w budowie, jednak mogą przekazywać większą ilość drgań do innych komponentów pojazdu takich jak skrzynia biegów czy wały transmisyjne.
Ostateczna decyzja dotycząca wyboru samochodu ze SMF lub DMV powinna być oparta na indywidualnych preferencjach kierowcy oraz jego stylu jazdy.</p
Tak, silnik 1.0 TSI nie posiada koła dwumasowego.
Link do strony: https://www.manukazdrowie.pl/





