Liczby 50 i 125 różnią się wartością.
Moc silnika
Jednym z kluczowych elementów, które wpływają na wybór motocykla, jest moc silnika. W tym artykule skupimy się na porównaniu mocy silników dwóch popularnych kategorii – 50cc i 125cc.
Na początku warto zauważyć, że w wielu krajach istnieją różne przepisy dotyczące prawa jazdy dla posiadaczy tych dwóch rodzajów motocykli. W Polsce osoby mające ukończone 18 lat mogą jeździć jedynie pojazdami o pojemności nie większej niż 50cm3 lub o mocy maksymalnej do 4 kW (co odpowiada około 5KM).
Z kolei w przypadku motocykli o pojemności odmiennej niż te mniejsze niestety konieczne jest uzyskanie specjalnego uprawnienia A1 lub A2 oraz przejście egzaminu państwowego przed komisją egzaminacyjną.
Przechodząc jednak do sedna tematu można śmiało powiedzieć, że podstawową różnicą między mocą silników tych dwóch kategorii są liczby – odpowiednio ‚pięć’ a ‚sto dwadzieścia pięć’. Motorynki czy inaczej nazwane „małe” motorowerki to głównie propozycja dedykowana dla osób rozpoczynających swoją przygodę ze światem jednośladów bądź też szukający niewielkiego, łatwego do manewrowania i zdecydowanie ekonomicznego pojazdu miejskiego. Z drugiej strony 125cc to już kategoria motocykli bardziej zaawansowanych, mających przede wszystkim większą moc oraz szybsze osiągi.
Najważniejszymi czynnikami wpływającymi na różnicę w mocy silnika między tymi dwoma kategoriami są głównie: wielkość cylindra i poziom sprężu wykorzystywany podczas pracy silnika. W przypadku motorowerów najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest jednocylindrowy silnik o małej pojemności – wynoszącej właśnie około 50cm3. Dla porównania warto dodać że średnica tłoka takiego jednostki napędowej mieści się pomiędzy 39 a maksymalnie 47mm (a więc nawet nie dorasta ona do wielkości piątkowego otworu drzwi).
Z kolei przykładem konstrukcji dla motocyklów klasy „lekkiej” mogą być modele posiadające już znacznie większe powierzchnie robocze cylindrów umieszczone w bloku widlastych układach chłodzenia – co skutkuje uzyskaniem sporej mocy pozwalającej na bezproblemowe pokonanie dużych odległości lub jazdę ze sporą prędkością.
Mimo pewnych ograniczeń jeśli chodzi o możliwość dostępności rynków cenowych jak również wymagania prawne – przedstawione argumenty pokazują że motocykle o pojemności 50cc i 125cc to zupełnie różne światy. W przypadku motorowerów mamy do czynienia z pojazdami idealnymi dla początkujących użytkowników lub miłośników prostych rozwiązań, którzy szukają oszczędnych i wygodnych alternatyw dla samochodowych korków w mieście.
Z kolei motocykle klasy „lekkiej” stawiają na nieco inny rodzaj emocji oraz przygody. Oferowane przez takie modele przyspieszenia czy prędkości mogą być adekwatne do większych jednostek napędowych co skutecznie oddaje ich sportowy charakter a także profesjonalizm konstruktorom zajmującym się projektowaniem tych urządzeń.
Podsumowując warto więc zwrócić uwagę, że moc silnika ma ogromny wpływ na funkcjonowanie każdego pojazdu jak również decyzje dotyczące jego zakupu. Motorynki są dedykowanymi raczej osobom poszukujacym łatwej jazdy natomiast większe jednostki nadają się zarówno jako narzędzie transportowe jak i źródło adrenaliny podczas dynamicznego poruszania się po drogach lub torach wyścigowych.
Zachęcam do zastanowienia się nad odpowiedzią na pytanie „Czym się różni 50 od 125?” i poszukania informacji w celu uzupełnienia swojej wiedzy. Można to zrobić m.in. na stronie https://www.contador.pl/.
Link tagu HTML do strony Contador:






